До 1900 року офісних працівників у всьому світі налічувалося менше 300 000 осіб, і вони були розкидані по підприємствах, біржах, заводах і мануфактурах.
У другій половині 20-го століття темпи технічного прогресу призвели до появи нових професій, а до 60-х років остаточно сформувалася масова культура офісів. Згідно з однією з теорій, цьому посприяло поширення виробництва пластмаси: з неї виготовляли недорогі стільці – основу робочого місця.
Сьогодні робота в офісі займає мало не половину нашого часу неспання, що негативно впливає на здоров'я. А нововведення у сфері комфорту та інші «плюшки» на робочому місці здатні лише знизити рівень цього впливу, але не виключити його зовсім. Як результат, спостерігається масовий відтік умів з офісів по всьому світу, з 2005 року активно розвиваються коворкінги, а згідно зі статистикою Бюро праці США, до 2020 року 65 млн. американців стануть фрілансерами. Це складатиме 45% всіх трудових ресурсів країни.
Що «очікує» нас в офісах? Лікарі вже заговорили про типово офісні діагнози, які загрожують людству. Починаючи від стресу, синдрому постійної втоми до серцево-судинних захворювань, діабету і раку. Виною не тільки робота, а й спосіб життя: неправильне харчування, відсутність фізичної активності, шкідливі звички – куріння і зловживання алкоголем.
Якщо ви розумієте, що офіс – це ваша реальність, давайте визначимо негативні чинники і розберемося, як знизити вплив на здоров'я. За основу фахівці часто використовують підхід зниження ризиків (Harm Reduction) і програму «корекції способу життя».
Сидіти шкідливо
Найбільшої шкоди здоров'ю завдає брак руху. Десять років в офісному кріслі можуть на 44% збільшити ризик розвитку раку товстої і прямої кишки, з'ясували австралійські вчені. За даними Британського фонду серця, ті, хто проводять за робочим столом понад 9 годин на день, ризикують заробити серцево-судинні захворювання і діабет.
Але і це не все. Болі у спині і шиї, остеохондроз, порушення зору, головний біль, запаморочення – відгомони малорухливого способу життя. Як наслідок, перевтома, зниження працездатності, втомлюваність і, врешті-решт, психоемоційний зрив. Адже кожному хотілося хоча б раз «прогуляти» роботу, так? Тут сам організм включається у гру: стрибки тиску або постійні застуди прямо пропорційні рівню стресу і перенавантажень в офісі.
Найбільшої шкоди здоров'ю завдає брак руху
Ви скажете, що все це – частина офісної рутини. Але наслідків для здоров'я можна постаратися уникнути – дотримуйтеся режиму сну, харчування і праці. Щогодини влаштовуйте 5-10ти хвилинні перерви далеко від монітора. Намагайтеся обідати не менше 60ти хвилин, відключивши месенджери і пошту. Або поділіть цю годину на обід і неспішну прогулянку – психологи радять вивчати місця навколо вашого офісу, кожен день обираючи новий маршрут. І найважливіше – вчіться чітко розмежовувати особисте і ділове життя, залишаючи роботу в офісі.
Не секрет, що багатогодинне сидіння призводить до атрофії м'язів і псує поставу. Згідно зі статистикою, майже 40% працівників протягом року після старту офісного життя, починають відчувати м'язово-скелетні болі. Тому спортзал або басейн повинні стати вашим найкращим другом.
Можна організувати в офісі приміщення для спортивних ігор. Якщо встановити стіл для настільного тенісу, невелике футбольне поле на задньому дворі або кілька тренажерів, співробітники зможуть скористатися обладнанням під час регламентованої перерви на обід і відволіктися.
Вчіться чітко розмежовувати особисте і ділове життя, залишаючи роботу в офісі
Важливе значення мають й ергономічні показники робочого місця. Незручна поза за столом призводить до утворення областей м'язової напруги і спазмів. Результат – болі у спині і шиї, напруження і мігрень. Це означає, що розмір стільця і столу мають пряме відношення до того, наскільки комфортно вам буде працювати. Наприклад, в Швеції багато компаній користуються столами, які автоматично регулюють висоту. За ними можна працювати як сидячи, так і стоячи. Змінюйте висоту протягом робочого дня кілька разів – так ви зможете значно знизити навантаження на хребет.
Ще один популярний тренд сьогодні називається Deskercise – набір простих вправ для розминки за робочим столом. Вибір їх досить широкий, ми наведемо кілька прикладів:
1. Король сходів. Відмовтеся від ліфта на користь сходів між поверхами. Візьміть за правило частіше ходити пішки..
2. The Wall (Street) Sit. Ця вправа підходить для зміцнення м'язів спини та підвищення витривалості. Стоячи спиною до стіни, зігніть коліна і обіпріться спиною на стіну, немов сівши на невидимий стілець. Стегна повинні бути паралельні підлозі. Сидіть в такій позі 30-60 секунд (світовий рекорд – 12 годин).
3. Залізні ноги. Зміцнити підколінні сухожилля допоможе вправа зі стільцем. Тримайтеся за спинку і відводьте ногу назад, торкаючись п'ятою стегна. Зробіть 10 повторень на кожну ногу.
Офіс - це діагноз
Серед діагнозів офісних працівників, що зустрічаються найчастіше, – захворювання шлунково-кишкового тракту. Нерегулярне харчування і великі перерви між прийомами їжі, а то й зовсім їх відсутність, можуть спровокувати гастрит.
Щоб нормалізувати режим харчування, беріть їжу з дому. Роздільне харчування може не тільки убезпечити від захворювань, але й допомогти привести вагу в норму. Практично у кожному офісі є кухня, де можна розігріти їжу, приготувати чай або каву.
Порушений водний баланс може викликати головні болі. Лікарі рекомендують ставити біля робочого місця пляшку з водою і пити до двох літрів на день, залежно від індивідуальних показань.
Ще один біч офісних працівників – неврологічні захворювання. Приводами для звернень до лікаря стають больові синдроми, пошкодження ліктьового нерва через безперервну роботу за комп'ютером, защемлення нервів у спині й мігрень. Нерідко лікарі ставлять діагноз «синдром хронічної втоми» або «стресовий розлад».
У стресових ситуаціях багато людей тягнуться по сигарети, але якщо вихід на вулицю в обід – це добре, то постійні перекури очевидно шкодять здоров'ю. Але навіть цю ситуацію можна змінити. Коли ви хочете покурити, спробуйте обдурити звичку: сховайте сигарети в кабінеті і не шукайте їх, а прогуляйтеся до найближчого магазинчика, але замість пачки сигарет купіть яблуко/снек. Навіщо вам купувати нову пачку, якщо у вас вже є? Якщо обдурити себе не виходить, спробуйте знайти альтернативний спосіб отримання нікотину: виходьте на вулицю пожувати нікотинову жуйку або переключіться на менш шкідливі бездимні альтернативи – електронні сигарети та тютюн, що нагрівається.
Здоров'я - це і ваша особиста відповідальність
За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ), близько 25% офісних працівників вважають, що робота є одним з основних факторів стресу. У аналогічної кількості спостерігається п'ять і більше ознак депресії.
Кілька простих рекомендацій для зниження ризиків «підхопити» офісну хворобу на робочому місці:
1. Намагайтеся добре і неспішно снідати;
2. Не налягайте на каву, замініть другу чашку чаєм, а після обіду обирайте напої без кофеїну;
3. Не забувайте про споживання достатньої кількості води;
4. Намагайтеся більше рухатися і вдавайтеся до помірних фізичних навантажень – плавання, фітнесу, йоги;
5. Включіть у раціон обіду овочі, а після обіду перекусіть корисними снеками, а не шоколадним батончиком або булочкою;
6. Прогуляйтеся після ланчу, хоча б навколо офісу;
7. Поставте рослину біля монітора – навіть в найбільш завантажені дні ви зможете відволіктися, доглядаючи за нею;
8. Частіше думайте про щось приємне.
Дихайте! Не дихайте
У середньому, кожен з нас за добу споживає близько 2 кг води, 1,5 кг їжі й 14 кг повітря. Останнє – один з основних факторів ризику в офісних приміщеннях.
У 80-ті роки минулого сторіччя в США для опису симптомів погіршення здоров'я у людей, які проводять багато часу в погано вентильованих приміщеннях, ввели новий медичний термін – синдром хворих будівель. Схильні до нього співробітники скаржаться на брак кисню, подразнення дихальних шляхів, головний біль, млявість, хронічну втому.
У закритому приміщенні швидко зростає концентрація СО2 – якщо його стає занадто багато, настає кисневе голодування. У результаті, ми відчуваємо млявість, безініціативність, зникають здатність до стратегічного і критичного мислення. Примітно, що ці симптоми часто співзвучні причинам звільнень, а, виявляється, проблему може вирішити хороша центральна вентиляція. Вона ж стане бар'єром для інфекцій, особливо у період загострення сезонних хвороб. До слова, хворі трудоголіки, які приносять в офіс температуру і мікроби, завдають компанії більше шкоди. Якщо вже захворіли, сидіть вдома і пийте чай із медом.
Блакитний екран
Безперервна робота за комп'ютером несе загрозу для очей. Незалежно від того, носите ви окуляри чи ні, за комп'ютером ви моргаєте приблизно у 5 разів рідше, ніж зазвичай. Як результат, розвивається синдром сухого ока. Він виявляється у бажанні потерти очі, різях, дискомфорті й печінні.
Лікарі рекомендують робити вправи і короткі перерви, пити вітаміни. Найпростіша розминка виглядає так: робіть кругові рухи очима, прикривши і розслабивши повіки. Виконайте по 5 повних обертів в один і в інший бік. Ця вправа займе у вас всього 30 секунд.
Порівняно нещодавно вчені звернули увагу на вплив випромінювання моніторів на стан шкіри – дослідження демонструють прискорення процесів старіння. Щоб уникнути цього, рекомендується наносити крем з СПФ-фактором не нижче 15 або 20 незалежно від сезону.
Depositphotos/gstockstudio
Заради підвищення ефективності праці сучасні роботодавці готові вкладати кошти в турботу про співробітників. Але здоров'я – це і ваша особиста відповідальність. Тому не варто упускати момент – ідентифікуйте основні фактори ризику на вашому робочому місці і планомірно знижуйте їх. Це дозволить вам не тільки почуватися добре і уникнути розвитку хронічних захворювань, але й жити щасливо. Адже врешті-решт, робота – це лише частина вашого життя.