В Івано-Франківську війна за центр

Маємо новий конфлікт. В Івано-Франківську не пускають приміські маршрутки до центру міста. Тепер тим, хто їде на роботу з районів, треба на автостанціях пересідати в міські автобуси. Наразі проблема людей і перевізників уже переросла у конфлікт влади різних рівнів.

ровно1

 

 

 

Уже не перший раз у Франківську піднімають питання приміських автобусних маршрутів. Каменем спотикання є перевіз­ники, які набирають пасажирів на стихійних стоянках у центрі міста. Сьогодні таких «відстійників» багато. З вулиці Панаса Мирного можна поїхати до Богородчан, біля кінотеатру «Космос» стоять маршрутки на Тлумач. Чимало автобусів вантажаться в районі Парку воїнів-інтернаціоналістів — на Калуш, Долину, до кільканадцяти сіл Тисменицького району.

Ще 7 березня сесія Івано-Франківської міської ради прийняла рішення обмежити в’їзд приміських автобусів до центру міста та спрямувати їх на автостанції. «Цього вимагає стаття 32 Закону України «Про автомобільний транспорт», — говорить Юрій Маджуга, начальник міського відділу транспорту. — Сьогодні над цим працює робоча група. До неї входять міський та обласний відділи транспорту, ДАІ, муніципальна інспекція з благоустрою, Головтрансінспекція».

Активна фаза виконання цього рішення почалася минулого тижня. Вівторкового ранку, 9 квітня, на перехресті Тисменицька — Юності працював наряд ДАІ. Інспектори зупинили кілька автобусів, які рухалися з Тисмениці, та запропонували їм висадити людей на автостанції. Як розповіли «Репортеру» очевидці, обуренню пасажирів не було меж, вони повиходили з автобусів і разом із водіями почали втлумачувати міліціонерам, наскільки ті неправі. За кілька хвилин даішники сіли в авто та поїхали геть, автобуси попрямували звичним маршрутом — вулицею Незалежності до вокзалу.

«Ніякої гонитви за перевіз­никами у нас немає, — говорить Мирослава Белдик, старший інспектор з профілактичної роботи обласного ДАІ. — Для нас головне — щоб вони не порушували правила дорожнього руху. Зараз інспектори часом зупиняють автобуси, застерігають їх, щоб вони набирали людей на автостанціях, а не по всьому місту. Але це має рекомендаційний характер».

До роботи взялася й інспекція із благоустрою. Її до цього уповноважили депутати. «Ми провели рейди у місцях стихійних зупинок приміських автобусів — на вулицях Галицькій, Військових ветеранів, Гарбарській, Панаса Мирного, Володимира Великого та на Північному бульварі, і вони вже дали перші результати, — каже Степан Кукула, керівник інспекції. — На Північному бульварі біля магазину «Стиль» та на вулиці Гарбарській приміські автобуси уже не паркуються».

«За сім років на цій роботі пам’ятаю три випадки, коли перевізників змушували грузитися на автостанціях, — розповідає Віталій Бондаренко, інженер-куратор приміського підрозділу Івано-Франківського ОПАС. — Але проходив час, і щоразу маршрутки поступово поверталися до центру міста».

Сьогодні в Івано-Франківську є чотири автостанції. Перша і цент­ральна — біля залізничного вокзалу, АС-2 — у мікрорайоні Пасічна, АС-3 — на вулиці Мазепи, АС-4 — на початку вулиці Юності.

П’ятниця, близько 15:00. Біля платформи АС-4 на Юності одиноко стоїть ЛАЗ із табличкою «Коропець — Івано-Франківськ». У приміщенні автостанції з десяток людей, працюють дві каси. Час від часу на територію заїжджають мікроавтобуси, з них вискакують водії, з паперами йдуть до приміщення станції, і за хвилину-другу швиденько рушають далі в напрямку Тисмениці.

У Пасічній на АС-2 ситуація кардинально інша. Життя тут бурлить. Вже о восьмій ранку стоять п’ятеро автобусів. Ще за дві години на платформі збираються вже близько десяти маршруток. Довкола повно пасажирів.

За словами Віталія Бондаренка, проблема не в тому, що автобуси не заїжджають на автостанції. Чимало водіїв таки відмічаються, але роблять це проїздом, коли вже набрали в центрі купу пасажирів. Ці люди не купують квитків, і великий грошовий потік йде попри каси автостанцій, тобто залишається в тіні.

«Ми впораємося зі збільшеним навантаженням, — переконує Бондаренко. — Сьогодні на АС-2 працюють дві каси, але за потребою відкриємо ще дві, так само на Юності і на Мазепи діють по дві каси, можна відрити ще по одній. Крім того, за останні роки покращилися умови і в приміщеннях».

Один із найбільших «відстійників» знаходиться на вулиці Панаса Мирного. В обідню пору тут і на сусідньому Північному Бульварі можна побачити по п’ять-сім мік­роавтобусів класу Mercedes-Benz Sprinter. Частина з них здійснює регулярні рейси, інші — працюють лише в час-пік. Водії самі координуються між собою та організовують свій графік руху. Тутешні водії кажуть, що їм все одно де зупинятися, але радять запитати думку пасажирів.

А от люди відверто не в захваті. Той, хто раніше доїжджав прямо в центр Івано-Франківська, тепер мусить платити двічі — із села до автостанції, а далі по місту. Зранку приміські маршрутки приїжджають у центр забиті пасажирами. І якщо увесь цей люд біля автостанцій почне пересідати на міські автобуси (а вони в години пік й без того переповнені), то не факт, що вони впораються із таким пасажиропотоком.

Тим часом події в Івано-Франківську по-справжньому збурили Тисменицький район. На захист своїх людей піднялися сільські та селищні голови, які нині об’єднані в асоціацію. Вони 8 квітня оприлюднили відкрите звернення до міської та обласної влади.

У тому документі вони нагадують, що обласний центр розташований всередині Тисменицького району, тож більшість жителів Тисмениччини працюють у місті, відповідно податки надходять у казну міста. Нагадують автори звернення, що господарські об’єкти Франківська розміщені на території району. Так, у Рибному — міське сміттєзвалище, кладовище — в Чукалівці, водозабір — в Чернієві, міські очисні споруди — в Ямниці.

Вже у понеділок, 15 квітня, сільські голови були в кабінеті заступника міського голови Миколи Саєвича. Посадовець наголосив, що в місті є свої перевізники, натомість приміські маршрутки, які їдуть до центру, підбирають усіх підряд і таким чином відбирають пасажирів.

«Залишається тільки один вихід, — несподівано заявив голова Тисменицької райради Володимир Семенів. — Так, як вам сьогодні заблокували вулицю Мазепи (про цей пікет читайте на стор. 5 — Авт.), заблокувати Угринів чи Чукалівку. В нас є 41 автобус. Половина з них дійсно їде до наших сіл Лисець, Старий Лисець, Березівка, Черніїв, Братківці, Липівка, Підлужжя, Підпечери, Угринів, Підлісся, Загвіздя. Ще двадцятьом просимо все ж таки відшукати місце для відстою по два автобуси. Щоб вони привезли людей, в центрі розвантажилися та поїхали туди, де вони не створюють незручностей».

Сторони вирішили опрацювати пропозицію та провести ще одну спільну нараду. А поки що левова частка приміських автобусів і далі спокійно паркуються в центрі Франківська. І виглядає на те, що будуть робити це ще довго.