Немає гарячої води, забилася каналізація, в квартирі холодно, зі світлом перебої, де-не-де прошмигне тарган або щур, ліфт не працює, а навколо будинку не прибрано. Усе це разом або окремими елементами може спіткати будинок кожного з нас, якщо завчасно не попередити цей комунальний колапс.
І часу майже не лишилося. Бо вже до 1 травня мешканці усіх багатоквартирних будинків мають вирішити, хто і за яку ціну дбатиме про будинок. І скільки тепер платіжок доведеться сплатити.
Комунальний переворот відчують на собі абсолютно усі, хто живе у багатоквартирних будинках. Якщо раніше ви і гадки не мали, який там жек обслуговує, а точніше не обслуговує ваш будинок, в якому стані покрівля, чому не працює ліфт, кому належить котельня, де ключі від горища і чи опломбований ваш лічильник тепла – усі ці питання і ще купа інших будуть ввижатися вам у кошмарних снах. Бо від 1 травня ігнорувати все це буде просто небезпечно.
Киянка єдина на увесь свій будинок мала неопломбований лічильник тепла. За опалення їй нарахували майже 53 тисячі гривень за місяць. Така невигідна для жінки математика склалася, бо надавач послуги – “Київтеплоенерго” – просто не бачив її лічильника. А показники загальнобудинкового приладу розкидають на тих, хто лічильників не має. А вона в своєму будинку єдина з неопломбованим приладом. Врешті жінці пообіцяли зробити перерахунок, а свій лічильник вона вже опломбувала.
Платіжок стане більше і це лише половина правди. У наших платіжках від 7 до 10 комунальних послуг. У кого як. А в червні з’явиться ще 12. Наприклад, платіж за холодну воду розділять на чотири – власне, холодна вода, абонентська плата (тобто платіжка за те, що вам надрукували і надіслали платіжку), за повірку лічильника і окремо за його обслуговування.
Те саме стосується гарячої води та опалення. Чи це буде в одній платіжці окремими рядками чи взагалі різними квитанціями, остаточно ще не вирішено. Але рахувати послуги окремо будуть уже від 1 травня цього року.
“Для кожного будинку тепер буде розрахована індивідуальна вартість. І залежно від її розміру навантаження буде різним. Як це буде, ми побачимо в червні або липні”, – зазначив радник заступника голови КМДА Олексій Тихонов. Що буде у платіжках, а що ні, залежить ще й від форми управління будинком. Тобто, хто його обслуговуватиме. Із цим теж треба визначитися до 1 травня.
І тут важливо зрозуміти, що комунальні послуги – вода, світло, тепло – це окремо. А обслуговування, воно ж управління будинком – це труби, електромережі, насоси, ліфти, котельня, лічильники – то геть інше. Ось саме з тим, хто, яка компанія чи мешканці самостійно доглядатимуть за станом мереж у будинку, і треба визначитися.
“Але якщо до 1 травня нічого не зробити, або до наступного опалювального сезону нічого не зробити, то наступної зими можна залишитися без тепла. Доведеться самим готувати будинок до зими, самим обслуговувати свої мережі. І самим реагувати на аварійні ситуації. Тому що ніхто не буде зобов’язаний їх обслуговувати”, – пояснює юристка з питань управління житлом Марія Осипчук. Виходить, що послугу забезпечено до будинку.
А от чи дійте вода, світло, тепло до квартири – це вже головний біль самих жителів. Квартира – це не єдина ваша власність. Сходи, коридори, освітлення в них, дахи та підвали, а також ліфти – це все належить мешканцям будинку.
ЯК ДІЯТИ МЕШКАНЦЯМ БУДИНКІВТож варіантів три.
Перший – укласти індивідуальний договір. Його підписують власники квартири і монополісти. Вони надають послугу, вони ж і зобов’язані відповідати за стан внутрішньобудинкових мереж. Але ціна монополіста буде ринкова. “Скажуть, що вартість обслуговування мереж – це 100 тисяч гривень на місяць. Тому що він фактично не зобов’язаний давати якусь меншу вартість”, – говорить юристка.
Другий варіант – колективний договір. Його підписує весь будинок, за яким визначається людина або компанія, яка буде обслуговувати будинок. “Коли укладаємо цей договір, ми на своїх зборах визначаємо, хто від нашого імені буде цей договір укладати. Саме ця особа, яка цей договір укладає, буде виставляти нам платіжки, стежити за тим, як ми платимо, і надавати надавачу комунальних послуг інформацію про боржників”, – каже юристка.
Третій варіант – статус колективного споживача. Він підходить лише для ОСББ. У цьому будинку все вирішать на зборах. Будинок не може існувати окремо від квартир, а квартири без будинку. Це одне ціле. Можна безкінечно довго чекати, поки вам полагодять ліфт чи приберуть у під’їзді. Настав час брати відповідальність на себе, аби не жити у комунальному пеклі. І для початку – хоча б провести збори мешканців будинку. І що важливо. Немає значення чи віддасте ви будинок приватному управлінцю, чи створите ОСББ – збори треба провести у будь-якому випадку. І краще вже найближчого тижня. На створеня ОСББ, до прикладу, піде мінімум 45 днів.
Якщо ж нічого не робити, через три місяці квартиру без води, ліфта, світла, каналізації, тепла і оточену горами сміття – домом назвати буде важко.