На відеозаписі видно, як до юнака підійшли троє чоловіків, представилися працівниками військкомату і вимагали пред’явити документи. Однак, хлопець не погодився. Тоді вони викликали поліцію і не відпускали ймовірного призовника з місця події. На галас зійшлися люди.
Полювання на призовників в Івано-Франківську: адвокат називає затримання незаконними
«Ми з’ясовуємо обставини. Чоловій зареєстрований в місті Івано-Франківську. Напевно, працівники його впізнали. Можливо, працівники проводили агітаційно-роз’яснювальну роботу. Ми часто виставляємо палатки на вокзалах і в місцях масового скупчення людей. Проводимо агітаційну роботу на військову службу за контрактом і на строкову військову службу. Зараз, до речі, дуже велика неявка людей. Ми проводимо з молоддю, роз’яснювальну роботу, стараємося залучити», – пояснив у коментарі Ігор Сорокопуд, військовий комісар Івано-Франківська, пишуть Версії.
Ігор Сорокопуд відзначив, що «військовий комісаріат організовує призив, а не затримує. Працівники військового комісаріату затримувати призовників і військовозобов’язаних не мають права» Тож акцентує на тому, що працівниками військкомату проводиться роз’яснювальна робота про необхідність проходження військової служби.
«Хлопці думають, що їх затримують. Їх не затримують, їм наголошують, що необхідно виконувати вимоги законодавства – прибувати у військові комісаріати. А те, щоб когось ловили, затримували – якщо є призовник і ми дійсно з’ясовуємо, що він підлягає призиву і якимось чином не прибуває до військового комісаріату, ми пропонуємо прибути. Бо вже є адмінправопорушення по ньому. Тому пропонується прийти у військовий комісаріат», – резюмував головний військовий комісар міста.
Чи мають право працівники військкомату затримувати людину без працівників поліції? І як діяти в такій ситуації?
Франківський юрист Андрій Сторожук відзначив, що законодавство не дозволяє військкомам вимагати у призовників на вулиці або в іншому місці документи, щоби встановити особу. А без особистих даних вручення повістки є незаконним.
«Ніхто з військових не має права утримувати людину, не пускати чи перевіряти документи – цим правом наділені лише органи Нацполіції (тепер ще й Нацгвардія) в порядку застосування превентивних поліцейських заходів згідно ст. 31 Закону України «Про Національну поліцію»», – пояснив адвокат.
Він додав, що перевірка документів особи якраз і є одним із видів превентивних заходів, які мають право здійснювати органи поліції, при цьому виключно в таких випадках:
1) якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;
2) якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;
3) якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом або в місці здійснення спеціального поліцейського контролю;
4) якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений, або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином неможливо;
5) якщо особа перебуває в місці вчинення правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;
6) якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення.
Єдиним законним методом виклику призовників є направлення повістки згідно форми та порядку, що визначена постанові Кабінету Міністрів України №352 від 21.03.2002 року “Про затвердження положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на службу за контрактом” (далі – Положення).
«В принципі, саме для заповнення повістки в людей і вимагають документи, а не для того, щоб визначити їхню особу і чи немає в неї якогось правопорушення. При цьому, згідно вимог вищевказаного Положення, повістки можуть бути вручені лише через житлово-експлуатаційні організації або домовласників, через виконавчі органи сільських, селищних і міських рад, де немає військових комісаріатів і через керівників підприємств, установ, організацій, навчальних закладів. Тому вручення повісток у громадському транспорті, на вулиці та в інший спосіб, не передбачений Положенням, є незаконними», – підкреслив Андрій Сторожук.
Також, за словами юриста, незаконною є зупинка особи на вулиці, а тим більше утримування її і обмеження у вільному пересуванні.
«Такі дії працівників військкомату з мотивів доставлення призовника до військкомату можуть свідчити про наявність ознак складу кримінального правопорушення, передбаченого ст. 146 ККУ (Незаконне позбавлення волі або викрадення людини) через відсутність у працівників військкоматів повноважень на затримання осіб.
Якщо ж навіть затримання з мотивів доставлення призовника до військкомату відбувається представниками поліції, то такі дії також можуть свідчити про наявність складів злочинів у діях поліцейського або поліцейських, передбачених ст. 365 (Перевищення влади або службових повноважень працівником правоохоронного органу) та ст. 371 (Завідомо незаконні затримання, привід, домашній арешт або тримання під вартою) Кримінального кодексу (КК) України», – пояснив Андрій Сторожук і наголосив, що й для призовників, які ухиляються від проходження строкової служби, передбачена відповідальність перед законом.
«Якщо призовник дійсно ухиляється від призову на строкову військову службу, то це є підставою для притягнення його до кримінальної відповідальності за ст.335 ККУ, але виключно в порядку Кримінального процесуального закону, тобто реєстрації кримінального провадження, здійснення повноцінного досудового розслідування і ухвалення вироку по справі. Якщо є обгрунтовані підстави для початку такого розслідування, то призовника доставляють не до військкомату, а одразу до поліції», – додав адвокат.