Косівська мальована кераміка – диво Гуцульщини
Бахматюк Олекса, кахля "Святий Миколай", 1878 р.
Імена гончарів XVIII ст. залишаються невідомими. А в першій половині XIX ст. серед знаних майстрів гончарної справи були: Іван Баранюк, Петро Гавришів, Петро Кошак, Олекса Бахметюк. Їхня творчість була унікальним явищем у нашому народному мистецтві. Але на цьому гуцульська, зокрема косівська, кераміка не припинила свого розвитку.
Баранюк Іван, кахля "Вершник", 1840 р.
Розпис був важливою частиною роботи. Техніка виготовлення гуцульської кераміки — "ритування" або "гравіювання" — це розпис покритого білою глиною і підсушеного виробу. Після першого випалювання у гончарній печі на виріб наноситься розпис зеленою, коричневою, жовтою, рідше синьою фарбами (білої глазурі у них ніколи не було, лише білий ангоб — до випалювання). Виріб покривається прозорою глазур'ю і випалюється вдруге. Така техніка є унікальною і єдиною у світі. За останні десятиліття стрімко відроджуються традиції орнаментики давніх майстрів. В орнамент майстрів нині, як і в минулому, вплітаються рослинні елементи, а також зоображення птахів і звірів. Популярними стали сюжетні композиції, які відображають життя гуцульського народу.
Виробництво косівської гуцульської кераміки значно розвинулося в трьох центрах: Пістині, Косові (з селами Старий Косів, Смодна, Вербовець, Москалівка, Монастирське) і Кутах (з селом Старі Кути).
Мистецтво косівської гуцульської кераміки дійшло до сучасності у незліченній творчості багатьох стилів, форм, орнаментів, технологічних засобів, що привело до утворення відомої школи художнього розпису глини — однієї з найяскравіших, автентичних перлин українського народного мистецтва.
У Косові традиції гуцульської кераміки з успіхом продовжують теперішні майстри-гончарі. У творчій майстерні "Дайте спокій" Ігор та Христина Троць проводять майстер-класи, де охочі можуть відчути чарівну енергетику глини, створюючи за гончарним кругом бажану форму, та спробувати себе у розписі традиційної гуцульської кераміки.
Технологія виготовлення косівської гуцульської кераміки дуже складна. Досі ніхто не підробив її, не скопіював. Навіть китайці! Косівські керамісти, створюючи власний стиль авторського почерку в формотворенні, орнаменті та сюжетному трактуванні композиції, оберігають традиційну техніку створення місцевої мальованої кераміки. Без ритування, ріжкування червінню та триколірного забарвлення зникло б саме поняття «косівська кераміка».
Кераміст Орест Чорний, учасник виставкового проекту «Косівська кераміка – диво Гуцульщини!» стверджує, що гончар повинен досконало знати тонкощі технології виготовлення виробу з глини. «Кінцевий результат залежить від вправності майстра у роботі з глиною. Ремесло кераміста – творче і складне. Обов’язково треба дбати про дрібниці. Наприклад, режим випалу печі – це те, що не побачиш на поверхні. Але зусилля і таланти кераміста можуть бути марними, якщо проґавити потрібну температуру. Якість глазурі, кольорова гамма, процес виготовлення фарб – усі ці речі впливають на красу і якість готового витвору», – каже пан Орест.
Процес створення керамічного виробу на прикладі тарілки
Перший день – формування виробу із глини. Готова форма висихає протягом доби. Далі вона вкривається білим тлом і знову сушиться. Якщо не догледіти й пересушити – робота пропала… Орнаменти наносяться у притаманній для косівської кераміки техніці ритування. Окремі елементи заповнюються коричневим ангобом (фарба на основі рідкої глини природнього кольору або забарвленого пігментом). Утильний випал проводиться під температурі 900-950о С. Далі орнаменти розмальовуються підполив’яними фарбами жовтого і зеленого кольорів. Хіба що деякі майстри вкраплюють подекуди синій колір, який пожвавлює і надає виробу холоднуватого відтінку. Втім, робиться це вкрай обережно, щоби не спотворити традиційної зеленкуватої гами. Косівську кераміку відрізняють «фарбові сльозинки» – це такі невеличкі патьоки фарби. Зверху виріб вкривається прозорою глазур’ю і ставиться в піч на глазурований випал при температурі 950-1000оС.
Використано матеріали та фото із сайтів: depo.ua, Наукова бібліотека КНуКіМ, Косівський інститут прикладного та декоративного мистецтва, Вікіпедія.