Як темні окуляри стали синонімом крутизни

Вийшла книга Ванесси Браун «Cool Shades, the History and Meaning of Sunglasses», яку автор презентував на найбільшій у світі виставці окулярів MIDO Eyewear Show в Мілані, де беруть участь більше тисячі виробників окулярів і оправ. Журналісти поговорили з Ванессою, старшим викладачем кафедри дизайну та візуальної культури в Університеті Ноттінгем Трент, про природу крутості окулярів, про те, як виникає мода на ті чи інші форми оправ, чому окуляри є предметом спокуси і що думати про тих, хто не знімають затемнених окулярів в темному приміщенні.

Думка написати книгу про взаємозв'язок крутості і сонячних окулярів прийшла до мене після походу в магазин за молоком. На мені був пошарпаний одяг зі свіжими слідами фарби від ремонту. Перше, що я зробила, вийшовши з машини, - наділа сонячні окуляри. Це було дивно: на вулиці було похмуро, навіщо мені окуляри? Тому що в них я виглядаю крутіше. Звідси головне питання: чому такий маленький об'єкт, як сонячні окуляри, володіє такою величезною силою трансформації?

Сучасне розуміння крутості сформувало міське середовище. Згадайте соціолога Роберта Парка: «the city is a state of mind», місто - це стан душі. У місті існує потреба в анонімності, бути спостерігачем, а якщо брати участь у суспільному житті, то тільки з правом вийти з гри в будь-який момент. Бодлер називав новий тип людини «flâneur» і описував його як «в центрі світу і світом не помічений».

Деякі вчені вважають, що «крутість» - одна з найважливіших цінностей західного світу. Крутість асоціюється з незворушністю і відокремленістю. Сонячні окуляри якраз прекрасно справляються із запитом на ці якості. Окуляри говорять за вас: «Мене нічого не турбує». За темними окулярами ви перебуваєте в безпеці, рятуєтеся від хаосу зовнішнього світу, уникаєте прямого контакту, але маєте можливість підглядати за людьми. Темним очками передували маски на балу. Вони також дозволяли зберегти анонімність і давали можливість змінити соціальну роль. Нехай і на один вечір. При цьому, хоча маска і окуляри вкривають вас від людей, вони ж залучають до вас увагу.

Гонщики, пілоти, машиністи - вони першими зробили окуляри бажаним «крутим» аксесуаром, який відповідав духу часу. Італійські футуристи початку XX століття писали так: «Пишність світу збагатилося новою красою - красою швидкості». Всі хотіли пересуватися швидко і стали носити окуляри, що захищають від вітру. Популярними були круглі оправи, а також суцільні панорамні, що нагадують сучасні спортивні моделі. Поява облягаючої спортивної форми окулярів пов'язана з тим, що залізниця показала світ в перспективі і панорамі. Форма захисних speedy-окулярів навіть через десятиліття змінилася мало.

На дівчатах одним з перших спортивні окуляри зобразив французький фотограф Жак-Анрі Лартіго. Він знімав свою дружину Бібі, яка, будучи відомою модницею, носила в 1920-і спортивні чоловічі круглі окуляри. Маскулінні спортивна форма очок буде популярна у жінок аж до 1950-х, поки в моду не увійдуть окуляри-сердечка, «котячі» оправи та інші декоративні варіанти. Цікаво, що формула «швидкість плюс окуляри» як уособлення крутості працює до цих пір. Згадайте хоча б сцену на мотоциклі з Брітні Спірс з кліпу «Toxic».

Ми живемо в епоху інформаційних ризиків, захисту від них і публічного нарцисизму. Ти можеш заперечувати деякі речі, але все одно це робиш, купуючи речі і демонструючи їх. Взяти хоча б потворні спортивні панорамні окуляри як з 90-х, які повернулися на тлі захоплення вуличною культурою. Передбачати тренди легко: подумай, про яку річ всі забули, - скоро вона повернеться.

Вибрати найкращі зразки окулярів ви можете в Оптиці плюс мінус