Укріпити все. І бажано взимку. На Верховинщині із 36 природоохоронних заходів, гроші на які за останні три роки виділяли з обласного екологічного фонду, 24 були пов’язані з укріпленням берегів гірських річок. Це 26 мільйонів гривень, або 83% від усієї суми фінансування. Левову частку цих коштів освоювали за рекордні день-два-тиждень… А фірми, які це робили, належать родичам колишніх і нинішніх чиновників - пишуть у своєму розслідуванні журналісти Медіа Групи.
На збереження природного навколишнього середовища Прикарпаття з обласного природоохоронного фонду щороку виділяють понад 100 мільйонів гривень. Значна частина цих коштів щороку йде на так звану охорону земельних ресурсів. Серед найпопулярніших робіт за цим пунктом – берегоукріплення. Мільйони гривень щороку законсервовують габіонами в береги гірських річок. Здебільшого – на Косівщині та Верховинщині, які сукупно освоїли більш ніж третину коштів за цією підпрограмою, залишивши позаду інші два десятки районів і ОТГ.
Про те, як «свої» підприємці з вигодою для себе освоюють екологічні кошти на Косівщині, ми уже розповідали. Нагадаю лише, що майже 80% грошей, спрямованих у цей гірський край за три роки (понад 35 мільйонів гривень), витратили на укріплення берегів місцевих річок і потічків. Сьогодні – про Верховинщину.
Земля, вода і сміття
Із восьми пріоритетних природоохоронних напрямків, на які, згідно з обласною програмою охорони навколишнього природного середовища до 2020 року, виділяють кошти обласного бюджету, на Верховинщині фінансують лише три. Збереження атмосферного повітря, рослинного і тваринного світу природо-заповідного фонду, а також охорона мінеральних ресурсів та екологічний моніторинг для цього краю – не актуальні. Але під пильною опікою – охорона земель та водних ресурсів. З понад 31 мільйона гривень, спрямованих у Верховинський район впродовж 2016-2018 років, на вирішення цих двох проблем пішло 29. Решта, тобто 2 мільйони гривень, – на раціональне використання і зберігання відходів виробництва і побутових відходів, що звелося до придбання контейнерів для сміття.
Торік у Верховинському районі через сміття назрівала екологічна катастрофа. Після того, як у червні закрили єдиний у районі полігон твердих побутових відходів у селі Бережниця, куди звозили непотріб із 18 населених пунктів, посеред лісу почали з’являтися гори сміття на стихійних звалищах. Відходи із Верховинщини почали везти аж у село Рибне Тисменицького району, а «послуга» для населення подорожчала втричі: з 5 до 17 гривень за людину. Верховинцям не залишалося нічого іншого, як взятися за сортування сміття. І горяни таки взялися.
«Ми закупили контейнери для роздільного збору пластику, скла та інших побутових відходів та облаштували у Верховині 25 майданчиків. Перед новим роком отримали ще 80 контейнерів. Щоправда, наразі ще їх не встановили», – каже директор Верховинського комбінату комунальних підприємств Володимир Мицканюк. За його словами, возити побутові відходи у Рибне – незручно і дорого. 130 кілометрів в один бік! «За місяць ми відправляємо лише 10-12 машин, тобто десь 25-30 кубів сміття. Картон, скло, пластмасу і плівку – відсортовуємо та здаємо окремо», – пояснює він.
Загалом за рік верховинці справді навчилися сортувати, хоча ще не всі і не всюди. Але на допомогу прийшли активісти, які популяризують сортування, проводять масштабні толоки та широку інформаційну кампанію. І це дає позитивні результати. «У нас і туристичні садиби почали сортувати сміття та вкладати у це власні кошти, у школах побільшало уроків та заходів на тему збереження довкілля та сортування сміття. Зараз Верховина дає гарний приклад, до якого долучаються і села району», – резюмує Марія Маківничук, радниця голови Верховинської районної ради.
Справді, стихійних звалищ у «серці» Верховинщини небагато. Хоча у більш віддалених селах проблема ще залишається.
Володимир Мицканюк каже, що таку «картину» можна застати лише в окремі дні. Загалом же села мають договори з фірмами, які раз чи двічі на місяць у визначені дні приїжджають за сміттям.
Але закупити контейнери і почати сортувати відходи – це лише перший крок. Куди важливішим є питання рекультивації тепер уже «мертвого» полігону поблизу Бережниці. А от у цьому напрямку наразі суттєвих зрушень не відбулося.
«Ми другий рік пишемо звернення в екологічний фонд. Загалом на рекультивацію, згідно з проектною документацією, яку ми вже маємо, треба 14 мільйонів гривень. За ці гроші полігон можна було би накрити землею та збудувати необхідні дамби. Але торік з державного фонду грошей нам не виділили. Цього року відповіді ще немає», – коментує комунальник та додає, що другий рік верховинці звертаються і щодо виділення коштів на сміттєсортувальну лінію. Ціна питання – 2 мільйони гривень.
«Цього місяця це питання розглядатимуть на рівні області. Крім того, ми подали грантову заявку на встановлення сортувальної лінії. Але чи вдасться отримати кошти з котрогось із цих джерел, наразі не знаємо. Дуже на це сподіваємося», – акцентує Володимир Мицканюк.
Зберегти берег чи знищити річку?
Верховинщина – край справді унікальний. Природа тут вражає своєю неторканістю, а це приваблює туристів. А ще цей регіон називають рафтинговою столицею Прикарпаття. Чорний Черемош вважається однією з найкрутіших водних трас в Україні. Він, як зазначено на популярних туристичних сайтах, має перепади у висоті до 280 метрів, а швидкість води на окремих ділянках тут може сягати 20 кілометрів на годину. Втім, за останні кілька років «турбота» про береги цієї річки вилилася у серйозну проблему. Так зване берегоукріплення, каже організатор екотуристичного фестивалю «ЧеремошФест» (востаннє відбувався у 2015 році – авт.) Андрій Мельничук, нищить ландшафти річок.
«Туристи приїздили на річку дивитися на велети-каміння. Наступного року мешканці села з того каміння поробили фундаменти для готелів, де, за їхнім задумом, мали б жити ці туристи. Але ті більше не приїхали, бо їм уже немає на що дивитися», – каже Андрій Мельничук та додає, що найцікавіші ділянки для рафтингу на Черемоші вже знищено. І посприяли цьому, зокрема, нескінченні берегоукріплення.
«Для укріплення вибирають береги річок, якими легше заїхати екскаватором, щоб зібрати по руслу каміння і насипати в дамбу та «габіони». Державні будівельні норми кажуть, що такого робити не можна. Для цього є технології, існують спеціальні кар’єри. Але в наших «укріплювачів», здається, логіка така: чим гірше зробити, тим краще, бо потім треба буде переробляти і можна буде списати ще купу грошей з екофонду, – розмірковує активіст. – Вибирання каміння і шутру з річки – це не лише порушення низки законів, але й нищення нерестилищ, рекреаційної привабливості річки. Але так їм начебто дешевше, тому по-іншому ніхто не робить. Такі роботи прикривають потребою «зберегти дорогу», «врятувати від повені». Але це – популізм. Якщо є завдання зберегти дорогу, то треба почати з ліквідації критичних місць (як-от зсувонебезпечна ділянка вище Красника). Але для цього треба серйозних фахівців, а не оцих наших капарників. Насправді ж широка дорога над Черемошем потрібна хіба для того, щоб там могли розминутися лісовози з краденим лісом».
У тому, що берег Чорного Черемоша укріплюють кожні кілька кілометрів, ми пересвідчилися самі. Такі укріплення раз у раз траплялися у селах Красник, Бистрець, Топільче і Явірник. Сумарно за три останні роки з обласного бюджету на це спрямували близько 8 мільйонів гривень. Сільські голови переконують: рятувались від підтоплень. Але візуально деякі роботи виглядають незавершеними. У Краснику, наприклад, берегоукріплення закінчується на самому повороті річки, на абсолютно пологому березі. Тож повірити у те, що село більше не топить, важко.
«У 2008 році вода з річки в цьому місці розливалася на увесь центр села. У школі, що навпроти через дорогу, доходила до вікон першого поверху. Тепер ці укріплені береги відбивають воду, і вона вже село не заливає», – запевняє сільський голова Віталій Мартищук. Він визнає, що роботу вартувало би продовжити, адже укріпили лише 200 метрів берега. За його словами, в обласному відділі капітального будівництва є проекти на продовження цих робіт, але чи буде фінансування – не знає.
Сільський голова показує ще один берег, де зараз проблема значно більшого масштабу. За кількасот метрів бачимо зсув. Його масштаби вражаючі, а наслідком може бути повна ізоляція кількох населених пунктів і прикордонної застави. «Тут потрібно щось робити і безпосередньо на річці, і на горі, над дорогою. Востаннє укріплювали тут ще за часів Радянського Союзу. Нині на дорогу періодично зсуваються велетенські брили, лінії зв’язку – лежать, а наші безкінечні звернення до всіх можливих органів влади не дають жодних результатів», – бідкається Віталій Мартищук.