Сьогодні відзначають Всесвітній день здоров’я. Чи стали мешканці Івано-Франківська більш відповідально ставитися до свого здоров’я, наскільки активно вони підписують декларації з лікарями, чи потрібно проходити щорічні профілактичні обстеження?
На ці та інші питання відповідає начальник управління охорони здоров’я міської ради Марія Бойко.
– Маріє Андріївно, сьогодні відзначають Всесвітній день здоров’я. Якщо говорити про систему охорони здоров’я Івано-Франківська, наскільки успішно тут відбувається реформа медичної галузі та які моменти ще потрібно допрацьовувати?
– В Україні реформа медичної галузі триває з часів проголошення Незалежності України, але основні кроки в цій сфері здійснено в 2018 році. Саме тоді розпочалися системні зміни в наданні первинної медичної допомоги. Нашими міським поліклініками, які об’єдналися в один єдиний заклад – Комунальне некомерційне підприємство Центр первинної медичної і консультативної діагностики та діагностичної допомоги, укладений договір із Національною службою здоров’я України. Власне, цей договір був підписаний 3 серпня 2018 року і відповідно до нього, гроші пішли за пацієнтом. Станом на сьогоднішній день у Івано-Франківську близько 180 000 пацієнтів уклали декларації між лікарем і пацієнтом. Проте лікарі й надалі працюють з пацієнтами, час до часу можуть виникати різні проблеми, але важливо, що за укладеними деклараціями щорічно за кожним пацієнтом буде йти певна сума коштів.
Минулого року ми говорили про так звані «червоний» і «зелений» список пацієнтів, тобто кошти йшли і на тих пацієнтів, які підписали договір із лікарем і на тих, які номінально проживають в Івано-Франківську, але не уклали догорів або не визначилися, або живуть не в місті. Тобто ми мали певну суму коштів, яка йшла до закладу, але, треба розуміти, що ці кошти розподіляються і на зарплату для працівників медичного закладу, і на медикаменти, і на придбання апаратури, і на облаштування кабінетів, тощо.
Цього року Міністерство охорони здоров’я запровадило більш жорсткі умови. Буквально з першого квітня кошти, які йдуть на комунальне некомерційне підприємство, є виключно з розрахунку на тих пацієнтів, які уклали угоду з лікарем. Тобто кількість коштів різко зменшиться, а надавати медичну допомогу ми зобов’язані згідно з тими нормативними вимогами, які надало Міністерство.
Результат пошуку зображень за запитом "івано-франківськ Марія Бойко"
– Як усе це вплине на пацієнтів?
– На даний час, що Міністерство охорони здоров’я має напрацьовані документи, які впорядковують стан надання первинної медичної допомоги. Тобто наказом Міністерства чітко визначено перелік медичних послуг, які надає сімейний лікар, лікар-терапевт чи лікар-педіатр конкретному пацієнту. Це певні види обстежень: вимірювання артеріального тиску, загальні аналізи крові і сечі, кров на цукор, визначення рівня холестерину, тести на ВІЛ-інфекцію, вагітність, туберкульоз, тобто мінімум обстежень, які постійно надаються в закладах первинної медицини. Але крім того сімейний лікар зобов’язаний проводити динамічне спостереження, і це пов’язано з тим, що колись існувала система так званих профоглядів. Динамічне спостереження, по суті, і є цими профілактичними оглядами. Воно передбачає: запросити пацієнта один раз на рік, як мінімум, до сімейного лікаря для того, аби зробити необхідні аналізи, необхідні обстеження. Якщо є потреба в динамічному спостереженні за якимсь конкретним захворюванням, тоді уже лікар визначає кратність – скільки разів на рік, чи квартал, чи місяць пацієнт має приходити на огляд. Але саме лікар визначає цю кратність, а не пацієнт, і це дуже важливо.
– Наскільки люди готові до таких змін, наскільки вони готові добросовісно ставитися до свого здоров’я?
– Колись, за часів Союзу, люди знали, що один раз на рік вони мають пройти медичний огляд, тому що цього вимагав роботодавець. Станом на сьогоднішній день ця система недійсна, дуже багато молодих людей, віком 25-30 років, цієї системи просто не застали, вони не мають звички дбати про своє здоров’я і не знають системи: прийти до лікаря один раз на рік і пройти певний комплекс обстежень і діагностики.
Я вважаю таке безвідповідальне ставлення до свого здоров’я неправильним. З одного боку пацієнт відмовляється від проходження обстежень, з іншого – усі стрілки переведені на лікаря, тобто лікар винен, що у пацієнта своєчасно не виявлене те чи інше захворювання, що є занедбаний випадок, скажімо, онкологічного захворювання, чи що у пацієнта виявлено туберкульоз. Так не повинно бути. Тому зараз ми мали б робити інший акцент: не на тому, що лікар повинен кликати до себе пацієнта, а пацієнт має конкретно відповідати за стан свого здоров’я, раз на рік прийти для профілактичного обстеження і виконати усі рекомендації, отримані від лікаря.
– Деякі організації і досі вимагають від своїх працівників проходження щорічних профілактичних медоглядів. Але для багатьох пацієнтів і досі існує система – підписати папери, а не бути оглянутими лікарем. Як можна уникнути таких моментів?
– На жаль, деякі люди так і діють: треба пройти медичний огляд, а хтось із друзів працює в лікувальній установі, тому прийшли і протягом 5 хвилин «обійшли» усіх лікарів. Таке справді існувало і ми мусимо про це говорити, і мусимо про цю практику забути назавжди. Адже в людини немає нічого дорожчого, аніж здоров’я. І дуже шкода, якщо люди цього не розуміють. У кожному медичному закладі є протитуберкульозна і протиракова комісії, які розглядають ситуації, коли хвороба задавнена, а на папері пацієнт нібито проходив огляд. Так, бувають випадки, коли певну хворобу не можна діагностувати на ранній стадії, не можна «виміряти» первинними обстеженнями. З іншого боку, усі випадки безвідповідального ставлення лікаря до пацієнта ми ретельно розбираємо, щоб навчитися більше не допускати такого.
– Сьогодні ми говоримо про День здоров’я. Які поради можете дати, щоб людина була здоровою?
– Стан здоров’я кожної людини від медицини рівня первинної, вторинної чи третинної допомоги залежить лише на 5-10%. Решта 90% – від самої людини, її ставлення до харчування, до фізичної активності, від того, яку воду людина п’є, чи проходить регулярні огляди у лікаря і, що важливо, чи виконує рекомендації, які їй дає лікар. Часто пацієнти вважають, що достатньо прийти до лікаря та отримати список потрібних медикаментів. І часто пацієнт виконує лише окремі рекомендації, а решту вважає непотрібними. А потім вважає, що лікар не допоміг, що медицина не вирішила проблему.
На сьогодні ми маємо вчитися, маємо перебудувати себе на те, що ми самі відповідаємо за своє здоров’я, самі маємо йти до лікаря і довідуватися про свій стан, розуміти, що наше здоров’я залежить великою мірою тільки від нас.
Розмовляла Любов Загоровська