У невеликому приміщенні на площі Шептицького – майстерня Івано-Франківського краєзнавчого музею. Тут працюють лише двоє людей. Один із них – реставратор Валерій Твердохліб. За понад 20 років через його руки пройшли сотні старовинних творів.Валерій Твердохліб і сам малює ікони.
Музей ховає таємниці
Кімната маленька, але світла. На стінах – картини, які малював сам Твердохліб. Біля стіни на мольберті стоїть ікона, над якою зараз працюють реставратори. Це зображення знайшли на зворотньому боці знаменитої Поморянської чудотворної ікони, яку передали на реставрацію мешканці селища Поморяни на Львівщині. Під час консервації твору франківський реставратор знайшов ззаду записку польською мовою і ще один образ. У записці був рік накладання риз Поморянської ікони – 1847, а також імена столяра, священика, фундатора і маляра. Щодо іншого образу, то знавці припускають, що написали його десь у 1690 році. На іконі – Ісус Христос, а з лівого боку – сцена з усіченням голови Івана Предтечі.
За словами Валерія Твердохліба, несподівані відкриття у роботі зі старовинними творами трапляються часто.
Читайте: Бабуся з Тлумаччини довго приховувала, що малює картини, бо в селі так не прийнято (ФОТО)
Валерій Твердохліб працював з багатьма чудотворними іконами – Липівською, Журівською, Зарваницькою… Також відновлював старовинний релікварій, на якому зображений святий Пантелеймон, покровитель воїнів. Його почали виставляти якраз у 2014 році, на самому початку війни. Зараз релікварій зберігається в ратуші, у краєзнавчому музеї, разом з мощами святих.
Краще не доробити
За словами Валерія Твердохліба, реставрація – робота кропітка, серйозна і мало-оплачувана. Кошторис залежить від витраченого часу і складності, але якщо замовлення державне, то музей додатково нічого не платить, лише зарплату. А приватні колекціонери приносять твори дуже рідко, бо інколи й реставрація може коштувати більше, ніж сам твір.
На кожну ікону складають реставраційний паспорт, де зазначають особливості твору. Перед реставрацією ще досліджують – проводять хімічні, ентимологічні та мікологічні аналізи. Потім досліджують в ультрафіолетовій чи інфрачервоній зйомці, під рентгеном, особливо, коли видно, що ікона перемальована. Деякі з процедур роблять у Франківську, але в основному возять до Львова.
Читайте: Весна буде французькою. Де франківці зможуть відчути атмосферу Парижа
Скарби рятують разом
Уже 10 років у Франківську діє проект «Врятуймо скарби разом!», який започаткував Валерій Твердохліб. Його мета – привернути увагу до проблеми збереження сакральних пам’яток та їхня популяризація. Для фінансування намагаються залучати меценатів, допомогу таких самих небайдужих, шукають гранти. Спершу долучилися церковні ієрархи, потім – місцеві активісти. З того часу реставрували понад 100 творів, видали не один альбом, а цьогоріч планують організувати виставку, де покажуть нові відреставровані ікони та скульптури.
Читайте: У театрі навчають людяності. Як у Франківську діти від 6 до 16 відвідують театральну майстерню (ФОТО)
Не менша проблема – брак професійних реставраторів. Адже у нас ця робота не вважається престижною через те, що за неї мало платять. Приміщення музейних майстерень малі, відновлювати там серйозні твори дуже важко. Тому в реставрації залишаються лише справді віддані справі. Бо в роботі з іконами є зв’язок між реставратором і твором.