5 шкідливих переконань, які ми несвідомо нав’язуємо хлопчикам і дівчаткам

Чому коли хлопчик лізе на високу гірку, ми хвалимо його за сміливість, а дівчаткам радимо злізти і не забруднити сукеночку? Чи робимо ми це з об’єктивних причин чи через переконання, які так міцно в’їлися у свідомість, що ми їх навіть не помічаємо? Тема гендерних стереотипів складна і викликає багато суперечок, але ми спробуємо дізнатися трохи більше про те, як наші принципи можуть впливати на виховання дітей.

Дослідження, проведене Інститутом інженерії та технології (IET) виявило, що через застарілі уявлення про роботу, що підходить чоловікам і жінкам, батьки не заохочують у дівчаток прагнення до майбутнього у сфері науки, техніки і математики. Так, батьки частіше рекомендують дівчаткам кар’єру в сфері освіти.

Однак жінки прекрасно справляються з точними науками. Досить згадати хоча б той факт, що до виникнення потужних комп’ютерів професія обчислювача, або людини-комп’ютера, була майже повністю жіночою.

Дослідження взаємодії матерів з немовлятами підтвердило, що мами більше розмовляють з дівчатками, хоча хлопчики реагують і відгукуються на спілкування не менш активно. При цьому, коли мова йде про розвиток мовних здібностей і IQ дитини, батьківська мова для дітей обох статей навіть більш важлива, ніж освіта або соціально-економічний статус.

Під час одного з досліджень гендерної упередженості батьки повинні були оцінити активність, здатність повзати і моторні навички своїх дітей. Коротше кажучи, матерів попросили передбачити, як їх 11-місячні діти впораються із завданням повзати по крутих і невисоких схилах.

Виявилося, що мами недооцінювали здібності дочок, але переоцінювали можливості синів. Коли ж батьки надали свої оцінки і дітей протестували на одному і тому ж схилі, діти обох статей продемонстрували однаковий рівень рухової активності.

Дослідження міністерства освіти розглянуло гендерні установки, які прищеплюються дівчаткам в дитячих садках. Вони пронизують буквально все: вибір освітньої траєкторії, сюжетно-рольові ігри, прогулянку, сон, зовнішній вигляд.

Наприклад, дівчаткам говорять про те, що вони повинні бути красивими, поступливими, любити певні гри і види діяльності. І якщо дівчата граються в гендерно-забарвлені ігри (наприклад, «дочки-матері»), то хлопчики не беруть участі в таких іграх або роблять це дуже рідко.

Батьки читають книги синам рідше, ніж дочкам, і навіть витрачають на книги для них менше, ніж для дівчаток. І позначається це не тільки на любові дітей до читання. Коли батьки разом з дитиною читають художню літературу, це допомагає розвивати у дітей здатність до емпатії. А ця навичка вважається однією з найбільш важливих якостей для досягнення успіху.

На формі дівчинки написано «майбутня медсестра», а на формі хлопчика – «майбутній лікар». Але обидві дитини можуть стати як лікарями, так і медсестрою і медбратом, і стать не має визначати їхню професію. Отож, чи варто закладати дітям настанови, які в майбутньому можуть обмежити їх вибір?

Що ви думаєте про гендерні стереотипи у вихованні? Від якого з них ви б хотіли найбільше вберегти дітей?