За даними Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ (станом на 1.03.2012 р.), найвищий середній тариф за один квадратний метр встановлений в Києві (3,20 грн). На другому місці рейтингу Донецьк (2,20 грн), на третьому – Черкаси (2,18 грн).
Найменше квартплата обходиться жителям Івано-Франківська (0,76 грн) та Полтави (0,70 грн). Причому в Полтаві тариф не мінявся з березня 2008 року, а в столиці підвищення відбулося рік тому.Як пояснили «Аргументам и Фактам. Украина» в Мінрегіонрозвитку, розмір плати за утримання будинків і прибудинкових територій встановлюють влади на місцях.
– Закон забороняє нам вторгатися в їхню діяльність. Квартплата – це прерогатива місцевого самоврядування. У нас є методика розрахунку тарифу. Ми працюємо над її удосконаленням, щоб зробити більший акцент на тому, щоб ці розрахунки на місцях проходили більш глибоке узгодження з громадськістю, – говорять у прес-службі.
– Житловий фонд в Україні дуже серйозно відрізняється за «віком»: є будинки, яким понад сто років, є такі, що введені в експлуатацію рік або два тому, – коментує директор Агентства соціально-політичних досліджень «Вейс-Україна» Сергій Чепек. – Природно, що тариф на обслуговування житла теж неоднаковий. Міська влада йде часто по легкому шляху – розраховує тариф, виходячи з поверховості будинку та серії споруди. Відповідно до закону, потрібно проводити повну інвентаризацію технічного стану кожного об'єкта. Але біда в тому, що насправді це дуже складно зробити.
– Що робити, якщо комунальники не виконують взятих зобов’язань під час стягування квартплати, до підвищення якої українці вже звикли? Насамперед – написати заяву в ЖЕК, – радить юрист Ірина Джас. – Потрібно чітко знати, яка форма власності у контори, що експлуатує ваш будинок: це державний ЖЕК, кооператив або ОСББ. Ваша претензія повинна бути адресована грамотно. Також необхідно з'ясувати, чи входить послуга, яка не виявляється, у вартість квартплати. Якщо вона там зазначена, а комунальники не діють і не реагують на ваше звернення, потрібно звертатися в місцеві управління ЖКГ.
За словами юриста, необхідно мати на руках всі сплачені платежі і вказати в заяві, протягом якого часу послуга не надається. Листування з офіційними органами та ЖЕКами, інші документи, платіжки включно, стануть в нагоді, якщо не буде ніякої відповідної реакції і вам доведеться звернутися в суд, щоб довести свою правоту. – Надсилайте рекомендовані листи з повідомленням або вручайте під розпис із зазначенням посадової особи, до якої ви звертаєтеся. Протягом місяця вони зобов'язані вам відповісти, а ви маєте право вимагати перерахунок і повернення сплачених вами грошей за ненадані послуги, – резюмує Ірина Джас.