Автор нового муралу на Мазепи розтлумачив його значення

22 липня в Івано-Франківську презентовано монументальну роботу «Свіжа фарба» польського художника Славоміра ZBIOK Чайковського. Робота виконана у формі муралу на фасаді стіни за адресою вул. Мазепи, 100 і є прикладом концептуального мистецтва створеного у публічному просторі.

Напередодні створення ескізу художник подорожував Україною, спостерігаючи за суспільно-політичними змінами всередині країни, і його робота стала результатом роздумів над трансформацією українського суспільства, — пише 0342.ua з посиланням на "Тепле місто"

Увага художника у цьому проекті звернена до теми пошуку ідентичності: що є жестом емансипації і модернізації, які віддаляють нас від радянського минулого? На малюнку в алегоричних образах художник зображує процес переходу від старого до нового через певний процес ініціації. В Україні таким процесом Славомір Чайковський називає фарбування предметів публічного простору у національні кольори. Фарбуючи мости і загорожі, нація намагається провести демаркаційну лінію, за котрою залишає своє важке і обтяжливе минуле, готова почати нову сторінку своєї історії, перетворитись і трансформуватись у нове суспільство.

Ідея відображена у двох постатях і дзеркалі-порталі. Одна з постатей має порушену структуру анатомії, зображуючи людину деформовану режимами, тяжким спадком тоталітарної імперії.
Другий образ виконує функцію порталу, пройшовши шлях крізь який людина змінюється. Дзеркало є образом жесту, дії, яким людина відмежовує себе від минулого.  

З протилежного боку знаходиться Модулор, образ створений французьким архітектором Ле Корбюзьє. Модулор –  символ прогресу і модернізації, символ відмови від старого задля нового.

У цій роботі людина-колишня, переобтяжена минулим, що руйнує її, перевтілюється у людину-сучасну. Художник спостерігає сьогодні в Україні процеси декомунізації у свідомості і пошуку ідентичності, в якій немає радянського минулого.

Надзвичайно важливим є виконання роботи у простій, ескізній формі. Подорожуючи Україною і спостерігаючи за суспільними процесами, художник робить ескіз, в якому інтерпретує колосальний процес громадянської співучасті. Цей малюнок він переносить на стіну, збільшуючи в кількасот разів, надаючи зображеному достатньої ваги і сили, на які цей процес заслуговує.

Такий багаторівневий формат відносить роботу до категорії концептуального мистецтва, яке потребує додаткового контексту для розуміння численних рівнів, покладених в основу роботи. Концептуальне мистецтво сповідує домінування змісту над естетикою, коли сенси, закладені всередину роботи, можуть використовувати найпростіші способи виконання, в той самий час підсилюючи зміст роботи.

Славомір Чайковський є одним з найцікавіших молодих польських художників. Його мистецькі практики залишили слід у найбільших культурних столицях світу від Шанхаю до Сан-Паулу. Він є лауреатом Гран-прі в IX Конкурсі імені Гепперта для живописців-дебютантів 2009 року, стипендіатом Міністра Культури та Національної Спадщини Республіки Польща, співкуратором фестивалю OUT OF STH (Вроцлав), лауреат премії WARTO в категорії «Образотворче мистецтво» 2010 року.