Останнім часом почастішали звернення клієнтів "Ощадбанку" до відповідних правоохоронних органів про те, що шахраї методом дурману виманили в них особисті дані і зняли з рахунку кошти.
З такою ж скаргою до редакції 0342.ua прийшла франківчанка Уляна.
"Вранці до мене зателефонували з невідомого номеру, оператор (091). Представились безпекою "Ощадбанку" і сказали, що зафіксували кількаразову спробу вводу пін-коду по моїй картці. Запитали чи гроші намагалася зняти не я, коли почули потрібну для себе відповідь, ― почали вводити мене в оману. Я одразу запідозрила: щось не те, адже на про схеми подібного роду чула не раз. Але вони говорили "командирським" тоном і звинувачували мене в тому, що я не хочу допомогти банку перешкодити зловмисникам (тобто їм же самим, як виявилось згодом). Після чого вони назвали всі мої особисті дані, крім того знали номер телефону і перші чотири цифри моєї картки. Розіграли схему переключання на інших операторів (у паузі чекання грала музика). Картка була оформлена на мого батька, телефон якого вони теж знали і паралельно говорили з ним, розігруючи таку ж сцену. Щоб заблокувати "за їхніми словами" шахрайську операцію і повернути кошти, батько мав продиктувати їм смс-код, що був надісланий на його номер. Таким чином, ми позбулися 1670 грн, що були на картці.
Мене одразу насторожила ця ситуація, але в процесі нашої 25-хвилинної розмови з шахраєм я йшла до банкомату і перевіряла наявність коштів на картці. І вони там були. Тому й справді повірила, що телефонують з безпеки банку, адже, як вважала я, якщо б кошти мали зняти, ― зробили б це відразу.
Що вразило більше, ніж саме шахрайство, так це реакція відділу безпеки "Ощадбанку". У відділенні на вул. Мазепи нам сказали, що кошти можна буде повернути в центральному відділенні на вул. Грушевського. Але там, перше, що почули: чому ви сюди прийшли? Потім нас звинуватили у тому, що ми самі порушили умови договору, розголосивши свої особисті дані іншим особам. І з фразою "Ви такі не одні, до нас по 15 в день приходять", "послали" подалі. Крім того, сказали, що потреби в написанні заяви немає, адже банк гроші не поверне. Батько плюнув на те діло і заяву писати не став", ― розповіла свою історію Уляна.
Бувають випадки, що шахраї знають всі особисті дані клієнта і навіть залишок коштів на його рахунку. Виманюють суми й до 20 тис. грн за одну операцію.
За коментарями з цього приводу ми звернулися у відділ протидії кіберзлочинам в Івано-Франківській області Департаменту кіберполіції.
Там нам повідомили, що останнім часом шахрайські махінації з карточками "Ощадбанку" почастішали. Мало не щотижня до органів поліції надходять заяви про зняття чи спроби зняття коштів з особистих карток громадян шахраями, які попередньо виманюють у "жертв" особисті дані по телфону. Лише від початку цього року вже є 25 офіційно зареєстрованих заяв, а сума знятих у франківців коштів з карточок "Ощадбанку" перевищила 100 тис. грн.
Як відомо, подібні шахрайські схеми беруть свій початок з місць позбавлення волі. В 99% випадків з "жертвами" телефоном спілкуються зеки. Гроші знімаються, зазвичай, на Сході: Запоріжжя, Маріуполь тощо. А карточки, на які здійснюється переказ коштів, оформлені на неблагополучних осіб. Часто без постійного місця реєстрації.
Донедавна таким чином масово виманювали гроші у клієнтів "Приватбанку", зараз більше подібних звернень по нашій області фіксують по клієнтах "Ощадбанку".
У відділі безпеки "Ощадбанку" на вул. Грушевського нас перенаправили на центральне відділення у Києві. Мовляв, коментарів вони тут не надають. "Наше завдання ― скерувати "ошуканого" клієнта на поліцію", ― повідомив працівник того ж відділу безпеки банку в телефонній розмові з нашим кореспондентом. І додав, що на місці не ведеться облік таким чином ошуканих клієнтів.
У Центральному відділенні нам сказали написати офіційне звернення, будь-які дані в телефонному режимі коментувати відмовились.
Однак, в оператора гарячої лінії банку, ми поцікавились чи є на головній сторінці їхнього офіційного сайту інформація про заходи безпеки при використанні банківських карток. На що почули відповідь: що на сайті такої інформації немає, однак є на звороті самих карток. За словами оператора кол-центру там мало б писати, що працівник банку не може телефонувати до клієнта з метою дізнатися будь-які особисті дані його картки. До речі, франківчанка Уляна, історію якої описано вище, такого повідомлення на своїй картці не побачила.
Чи буде банк якимось чином впливати на недопущення карткових шахрайств з їхніми клієнтами, ми поцікавимося в офіційному зверненні, ― відповідь на яке оприлюднимо згодом.
А поки радимо клієнтам "Ощадбанку" і інших фінансових установ бути обачними і не називати будь-кому будь-які особисті дані по телефону і не диктувати жодних смс-кодів зловмисникам.